Ezt a tanévet nagy várakozás előzte meg, hiszen mindenki tudta, hogy idén ősszel esedékes a római nagy zarándoklat, amelyre öt-hat évente kerül sor, követve azt a hagyományt, hogy minden Nyíregyházán tanuló papnövendék eljusson legalább egyszer Rómába, ahol a katolikus egyház központja található.

Az évkezdést és három igencsak hosszúra nyúló hetet követően elérkezett az a hajnal, amikor útnak indultunk. Az egész napos utazás fáradalmait már egy olaszországi városban pihenhettük ki, amely sokak örömére a tengerparton helyezkedett el. A vasárnapunkat imádsággal kezdve és utazással folytatva töltöttük, egy Ravennában elfogyasztott ebéddel egybekötve.

Hétfőn kezdetét vette az első napunk Rómában és az első látogatást is megtettük a pápai államban, ahol a Szent Péter-bazilika óriási méretei mindenkit ámulatba ejtettek. Délután pedig a Vatikáni Múzeum kincseit tekintettük meg. A napot a Russicumban zártuk ünnepi nagy vecsernyével.

A keddet ismét a Szent Péter-bazilikában kezdtük, viszont ezen a reggelen az altemplomba látogattunk, ahol a magyar kápolnában ünnepi Szent Liturgiát imádkozhattunk együtt. A Vatikánból egyenesen a Keleti Kongregáció épületébe mentünk, ahol többet megtudhattunk annak működéséről és más keleti rítusú egyházakról. A délutánt a Callixtus-katakombákban töltöttük.

Előző két napunkhoz hasonlóan szerdán is a Vatikánba igyekeztünk a zsúfolásig telt metrón, hiszen rajtunk kívül is rengetegen siettek a pápai audienciára, ahol a gondviselésnek köszönhetően személyesen is találkozhattunk Ferenc pápával, aki fotózkodott velünk, amit mi igazi nyíregyi szeminarista módon, énekkel igyekeztünk megköszönni. Ebéd után a Pápai Magyar Intézetben pihenhettünk meg, majd egy imaóra után Róma látványosságainak egy részét kerestük fel, mint például: Pantheon, Trevi-kút, Piazza Navona, stb.

Csütörtökön szokatlan módon nem a Szent Péter tér felé vettük az irányt, hanem a római Szent Kelemenről nevezett templom irányába. Ebben a templomban egy igen különleges liturgián vehettünk részt a több száz éves épület falai között, és a még öregebb altemplom felett, amelyet a szertartás végeztével alaposan be is jártunk. A nap további óráiban Róma végtelen utcáit járva kerestük fel a nagyobbnál nagyobb nevezetességeket. Ezt a hosszú és tartalmas napot a Szent Atanázról nevezett templomban zártuk vecsernyével, amelynek folyamán két Rómában tanuló papnövendék társunkat alszerpapokká avattak a püspök atyák.

A péntek egy könnyedebb lezáró nap volt, amikor megnéztük Santa Maria Maggiore, a Lateráni és a falakon kívüli Szent Pál-bazilikát. Délutánra pedig Assisibe érkeztünk, ahol még folyt a Szent Ferenc-napi ünnep, amibe mi is bekapcsolódtunk. Itt volt egy kis időnk és lehetőségünk az egyéni imádságra és a hálaadásra is.

Másnap indultunk is vissza fáradtan, de annál inkább feltöltődve mindazzal, amit az ”Örökváros”-ban tapasztaltunk. Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy egy nagyszerű zarándoklatot élhettünk meg közösen.

Szemerszki Mihály II. évf. papnövendék

Linkajánló

Kapcsolat

H-4400 Nyíregyháza, Bethlen G. u. 13-19.