Soltész János
A bibliai ikonikus antropológia a szabadság tükrében
Tartalom
1. Bevezetés; 2. Ószövetségi, természetes istenképmásság; 2.1. A természetes istenképmásság három eleme; 2.2. Az emberi személy lényeges vonásai; 3. Az újszövetségi, természetfeletti vagy kegyelmi istenképmásság; 3.1. A kegyelmi istenképmásság lényege: hasonlóság Krisztushoz; 3.2. A kegyelmi istenképmásság megvalósulása; 4. Szabadság és istenképmásság; 4.1. Az ember szabadsága a filozófiai antropológia szempontjából; 4.2. A szabadság a Bibliában; 4.3. A krisztusi szabadság; 4.4. A szabadsággal kapcsolatos alapvető döntés értelmezése és kritikai értékelése; 5. Összegzés
ÖSSZEGZÉS
Az ember Isten képmása. A Biblia alapján nincs ennél fontosabb meghatározás. Az istenképmásság természetes és természetfeletti elemei megalapozzák a személy jelenléte és megnyilvánulása kifejtésének lehetőségeit. Mindezt a szabadságból eredő felelős tevékenység irányából fogalmaztuk meg. Az ember szabadságra teremtett lény, és felelőssége tagadhatatlan mind önmaga, mind az emberiség, mind a teremtett vIIág vonatkozásában. Ennek érdekében alapvető és konkrét döntéseinek körét is vizsgálni kell, hogy istenképmásságából eredő feladatának megfeleljen, ami a teremtő Isten előtti felelőssége is. Az emberi tevékenység további elemzése ezek alapján lesz helyesen értelmezhető.