;

Tanulmányok

Odrobina László
Az első századok „keresztény” házasságai a római és a rabbinikus jog keretrendszerében

Tartalom

    1. Házasságfogalmak; 1.1. Házasság a római jogban: vegyesházasságok igen; 1.1.1. Matrimonium iustum; 1.1.2 Matrimonium iuris gentium; 1.2. A zsidó házasságjogi felfogás: vegyesházasságok nem; 1.3. A keresztények házasságkötési gyakorlata; 1.4. Változások a jogi helyzetben: Caracalla, 212: jogi dichotómia; 2. A keresztény házasság koncepciójának kialakulása; 2.1. Szalamiszi Epiphanios; 2.2. Antiochiai Ignác; 2.3. Callixtus; 2.4. Alexandriai Kelemen; 2.5. Órigenész; 2.6. Tertullianus; 2.7. Cyprianus; 2.8. Veronai Zénó; 2.9. Milánói Ambrus; 2.10. Jeromos; 3. Konklúzió 

    ABSZTRAKT

    A tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy van-e és ha igen, miben áll az első keresztény évszázadok keresztény házasságkoncepciója. Néhány ókori szerző vizsgálata alapján azt válaszolhatjuk, hogy nem volt keresztény házasságkötés, mivel a keresztények átvették a zsidó vagy a pogány római szertartásokat: mindössze az tette ezeket a házasságokat kereszténnyé, hogy két keresztény között jött létre a házasság (vagy az élettársi kapcsolat), s ezáltal ezek a házasságok Krisztusnak az Egyházzal való misztikus kapcsolatának mintái lehettek az egyházatyák teológiájában. Valószínűsíthető, hogy bár a római jog szerint érvényesek voltak ezek a házasságok, ám Órigenésztől kezdve kialakul annak a gondolata a keresztény teológusok között, hogy az ilyen kapcsolatok nem is házasságok (teológiai szempontból), s innentől kezdve a negatív fogalmak lassanként megalapozzák a középkorban kifejtett keresztény házasság kánonjogi koncepcióját.

    TITLE

    "Christian" marriages in the first centuries within the framework of Roman and rabbinical law

    ABSTRACT

    The study seeks to answer the question of whether there was a Christian concept of marriage in the early centuries of Christianity, and if so, what it consisted of. Based on the examination of several ancient authors, we can answer that there was no Christian marriage, as Christians adopted Jewish or pagan Roman rites: the only thing that made these marriages Christian was that they were between two Christians (or life partners), and thus these marriages could be seen as models of Christ's mystical relationship with the Church in the theology of the Church Fathers. It is likely that although these marriages were valid under Roman law, from Origen onwards, Christian theologians began to develop the idea that such relationships were not marriages (from a theological point of view), and from then on, negative concepts gradually formed the basis of the canonical concept of Christian marriage in the Middle Ages.